پرینت سه‌بعدی استخوان فک پیرزنی با آرواره پرینت‌ شده!
FIDIL
غريبه ام و در اين شهر مست تنهايي به رغم غربت من ، شهره ام به شيدايي غريبه ام و دلم همدلي طلب دارد در اين تراكم غربت عجب تقاضائي! غريبه ام و سلامم جواب مي خواهد سلام بي جواب دلم صحنه اي تماشائي دلم گرفته خدايا تو هم غريب شدي؟ بيا رفيق دلم شو، زغربتت به درآيي دلم شكسته تر از شيشه هاي شهر شماست اگر چه نيست شعر من اما ، چه بند زيبايي خداي جمله غريبان ، رفيق شبهايم همين كه فكر من هستي چه غم ز تنهائي


به گزارش فردا به نقل از مهر: حتماً در مورد پرینترهای سه‌بعدی چیزهایی شنیده‌اید و می‌دانید که پرینترهایی وجود دارند که می‌توانند اشیای سه‌بعدی را شبیه‌سازی کنند. اما آیا در مورد پرینتری که بتواند قسمتی از بدن انسان را پرینت کند، چیزی می‌دانید؟!

چندی پیش محققان موسسه‌ای به نام LayerWise، روشی برای پرینت کردن یک طراحی پیچیده از فک پایینی انسان ابداع کردند. حالا یک پیرزن هشتاد ساله اروپایی، اولین کسی است که این فک پرینت شده سه‌بعدی را به عنوان قسمتی از بدنش دریافت می‌کند.

این فک از پودر تیتانیوم ساخته شده و بافتی متخلخل دارد. جراح بلژیکی این پیرزن، کمی بعد از این‌که این فک را داخل جمجمه این پیرزن هشتاد ساله قرار داد، گفت دریافت‌کننده فک، تنها چند ساعت بعد از عمل جراحی قدرت تکلم خود را بازیافت.

موفقیت این عمل جراحی می‌تواند راه‌گشای موج جدیدی از پرینت‌های سه‌بعدی از قسمت‌های بدن انسان باشد. البته هنوز برای پرینت کردن کامل یک عضو زود است و علم هنوز به این مرحله نرسیده است، ولی مطمئناً می‌توان به استفاده از این تکنولوژی برای شبیه‌سازی استخوان‌ها و مفاصل امیدوار بود.

فک پایین پیرزن هشتاد ساله‌ای که این فک مصنوعی را دریافت کرد، پیش از این به خاطر عفونت مزمن استخوان، برداشته شده بود. پزشک‌ها تصمیم گرفته بودند خطر عمل بازسازی را نپذیرند و به جای آن کل آرواره را از صورت بیمار خارج کنند.

 برای این‌که فک جدید کاملاً با وضعیت جمجمه این پیرزن سازگار باشد، پزشکان و مهندسان طراحی و پرینت سه‌بعدی، یک فک جدید را طراحی کرده بودند. این فک طراحی بسیار پیچیده‌ای دارد: در قسمت‌هایی از آن فرورفتگی‌هایی در نظر گرفته شده تا سطح تماس آن تا حد ممکن کم‌ شود، در قسمت‌های دیگر سوراخ‌هایی هست تا اتصال ماهیچه‌ها را تقویت کند و برای آن شیارهایی در نظر گرفته شده تا عصب‌ها و موی‌رگ‌ها درست بازسازی شوند.

بعد از این‌که تیم مهندسان طرح این فک را آماده کردند، مشکل اصلی این بود که این فک چطور باید ساخته شود. آن‌ها برای ساختن این فک، از یک لیزر دقت بالا استفاده کردند تا ذرات پودر تیتانیوم را ذوب کند و این ماده را در لایه‌های مختلف قرار دهد. یک بخش یک میلیمتری این فک، از سی و سه لایه تشکیل شده است و کل آن هزاران لایه دارد.

پزشکان این آرواره ساخته شده را با یک لایه سرامیکی سازگار با بدن انسان پوشاندند و در یک عمل جراحی چهار ساعته آن را در صورت بیمارشان جاسازی کردند. این یک پنجم زمان لازم برای عمل بازسازی با استفاده از نمونه استخوان خود بیمار بود. این فک پرینت شده ۱۰۷ گرم وزن دارد که سنگینی آن به اندازه یک سوم از فک قبلی بیمار بیشتر است. اما پزشک‌ها معتقدند که او به این اضافه‌وزن عادت خواهد کرد.

دکتر‌ها این عمل را در تابستان گذشته انجام داده‌اند، اما خبرش را به تازگی منتشر کرده‌اند. بنا به اظهارات این متخصصان، بیمار روز بعد از دریافت فک مصنوعی قادر به صحبت و بلعیدن بوده است و تنها چهار روز بعد از عمل جراحی، از بیمارستان مرخص شده است.



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

<گروه اینترنتی روزنه - گروه اینترنتی روزنهp dir='rtl'> تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان FIDIL و آدرس fidil.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان